Hlavní menu:

28.12.2016, autor: NasePraha, kategorie: Kontejnerové překladiště Malešice

Vánoční "dárek" Malešicím a Praze 10: Překladiště by zatížilo tisíce lidí

Je neuvěřitelné, že se tento záměr objevuje v období svátečního volna. Developer velmi dobře ví, že občané mají vzhledem k Vánocům a dovoleným zúžený prostor pro přípravu i podání námitek.

Anketa

Souhlasíte s výstavbou kontejnerového terminálu v Malešicích?
Nesouhlasím (36%)
 
Souhlasím (32%)
 
 
Vánoční

I přes opakované nesouhlasné stanovisko Prahy 10 developer pokračuje v přípravě železničního překladiště v Malešicích. Zdejší radnice podle informací redace čtrnáctideníku Naše Praha již mnoho let vznik terminálu odmítá a i nyní podniká kroky, které by výstavbě zabránily. Na konci prosince byl totiž zveřejněn záměr výstavby. Desítkové opozici i koalici ani zdejším úředníkům či spolkům se nelíbí, že 300stránkový dokument byl zveřejněn dva dny před vánocemi a možnost vyjádření je jen do 5. ledna.

Podle informací časopisu Naše Praha provozovala společnost Rail Cargo do 31. prosince roku 2015 terminál v areálu nákladového nádraží Praha-Žižkov, z něj však byla k tomuto datu vystěhována a přesunula své aktivity na kontejnerový terminál Mělník a připravuje výstavbu nového terminálu v Praze-Malešicích. Problém je dlouhodobý a městská část se mu věnuje několik let, během kterých k záměru měli možnost vyjádřit se i občané. „Máme velké obavy, že vznik kontejnerového překladiště by měl velký dopad na životní prostředí v celé oblasti, a to jak z pohledu zhoršení kvality ovzduší, tak z pohledu velkého nárůstu hladiny hluku,“ upozorňuje radní Bohumil Zoufalík (Hnutí pro Prahu 10), který má v gesci územní rozvoj. Naposled byl projekt posunu termínálu ze zaniklého nákladového nádraží Žižkov odmítnut v roce 2012. "Tehdy došlo k zamítnutí změny územního plánu hl. m. Prahy, jež by tuto stavbu legitimizovala. Smutnou pravdou je, že s překladištěm počítá i nový návrh Metropolitního plánu Prahy, a to přes opakovaně vyjádřený odpor občanů i místních samospráv, včetně Prahy 10,“ uvedla zdejší zastupitelka a senátorka Renáta Chmelová (hnutí Vlasta). Pokud by železniční překladiště v Malešicích skutečně vzniklo, oblastí by každý den projely stovky kamionů, což přiznává i developer v dokumentaci zaslané k připomínkování. Na překladišti by navíc každý den projížděly dlouhé nákladní soupravy, v provozu mezi 6. a 22. hodinou. „Taková zátěž by podle nás měla zásadně negativní vliv na tisíce lidí, kteří v přilehlé oblasti žijí. Navíc máme obavy, že plánovaný rozsah překladiště není ani zdaleka konečný a do budoucna by se mohl areál dál zvětšovat,“ doplnil starosta Prahy 10 Vladimír Novák (ČSSD).

Praze 10 a Malešicím se "vánoční dárek" nelíbí

Jakmile Praha 10 obdržela 20. prosince 2016 dokumentaci o vlivu na životní prostředí, bez prodlení reagovala a zahájila okamžitá jednání, do kterých se zapojila i opozice. „Nevíme, zda se jednalo o shodu náhod nebo záměr, ale tato dokumentace, která má přes tři sta stránek, nám došla dva dny před vánoci. Připomínkovat takto rozsáhlý materiál v tak krátkém čase je složité, ale stále nám dává prostor pro zpracování připomínek a snahu vzniku překladiště zabránit,“ říká za Úřad městské části vedoucí odboru životního prostředí, dopravy a rozvoje Martin Pecánek. Termín se nelíbí ani místním politikům. „Je neuvěřitelné, že se tento záměr objevuje v období svátečního volna. Developer velmi dobře ví, že občané mají vzhledem k Vánocům a dovoleným zúžený prostor pro přípravu i podání námitek. Překladiště přitom může ve Starých Malešicích velmi významně zhoršit kvalitu života. Termín, dokdy je možné uplatnit připomínky, je přitom 5. leden 2017,“ upozorňuje Milan Maršálek, malešický zastupitel opozičního hnutí Vlasta. Městská část Praha 10 totiž musí do 5. ledna zaslat připomínky k možnému vzniku kontroverzního kontejnerového překladiště v Malešicích. Odborníci úřadu městské části v nich upozorňují na rizika, která s sebou projekt nese.

Malešice: Průmyslová zóna nebo nová městská čtvrť?

Desátá městská část odmítá vznik překladiště dlouhodobě, své připomínky vznášela k územnímu plánu i k plánovanému metropolitnímu plánu. I přesto si developer nechal zpracovat dokumentaci o posouzení vlivu stavby na životní prostředí, která je nutným krokem pro vznik samotného překladiště. V celé věci je příslušným úřade magistrát hlavního města. Desátá městská část podle informací časopisu Naše Praha se kromě obav v průjezdů kamionů též chtěla zbavit průmyslového charakteru čtvrti. „Praha 10 patří do širšího centra metropole a Malešicko–Strašnickou průmyslovou zónu považujeme za území, kde v budoucnu předpokládáme postupnou transformaci v novou městskou čtvrť, která se zapojí do organismu města,“ uvedl radní pro územní rozvoj Prahy 10 Bohumil Zoufalík. Dotčenými lokalitami krom Prahy 10 jsou i Praha 9 či 3. Vývoj dlouhodobě čtrnáctideník Naše Praha i online zpravodajství na www.facebook.com/casopisNasePraha sleduje.

» Přejít na článek Vánoční "dárek" Malešicím a Praze 10: Překladiště by zatížilo tisíce lidí na webu http://www.nasepraha.cz.

Ke stažení: Kontejnerový terminál Malešice

Kontejnerový terminál Malešice

Společnost Rail Cargo Operator – CSKD prosazuje výstavbu kapacitního kontejnerového překladiště v Malešicích, které výrazně zasáhne své okolí hlukem vyvolanou dopravou těžkých kontejnerových návěsů.

Všechny navržené varianty jsou silně kapacitně poddimenzované (pouze 3 páry vlaků a 90 kamionů v jednom směru za den).

Není žádný důvod v tomhle místě kontejnery skládat z vlaku, skladovat a odvážet po silnici. Při perspektivě, že terminál se tu nestaví na 5 let a Praha se bude dále rozvíjet je toto řešení zcela špatné.

01.01.2017 14:53:44

Kontejnerový terminál Malešice

Kontejnerový terminál Malešice
Malešice - návrh kontejnerového terminálu

Vlastní záměr navržený společností Rail Cargo Operator – CSKD představuje realizaci kontejnerového překladiště včetně obslužných kolejí v délce 700 metrů a celého zázemí. Návrh obsahuje překladiště v dispozičním uspořádání na 6 kolejí v obslužné délce 700 m a uspořádáním depa do 12-ti řad nebo do 9-ti řad (varianta B a C). Obsluha překladiště je plánována dvěma portálovými elektrickými jeřáby pro obsluhu překladiště a kolesový manipulátor Hyster H18-23XM-12EC.

Ke stávajícímu rozsahu dopravy by měli přibýt pouze 3 páry Nex vlaků do kontejnerového terminálu v trase Praha-Libeň – Praha-Malešice a zpět (z toho jeden pár vedený v nočních hodinách). Pro obsluhu areálu má být k dispozici 30 parkovacích stání, předpokládá se 30 příjezdů a 30 odjezdů osobních automobilů za den. Objem kamionové dopravy se předpokládá v objemu 125 kamionů v jednom směru za den.

Všechny navržené varianty jsou silně kapacitně poddimenzované (pouze 3 páry vlaků a 125 kamionů v jednom směru za den). Zhruba se stejnou kapacitou probíhala EIA PHA259 v roce 2006 – 2007, ale to byl záměr posuzován jako I. etapa (pouze 2 koleje o délce 450 m). Plánované 3 páry Nex vlaků obsadí svou délkou 3 koleje a další tři koleje jsou tedy volné jako rezerva. Pokud tedy je v oznámení počítáno s kapacitou 3 párů Nex vlaků a objemem kamionové dopravy v rozsahu 125 kamionů v jednom směru za den, tak tento objem se v pohodě a s rezervou se dá zvládnut pouze na dvou kolejích a pouze s jedním portálovým jeřábem pro obsluhu překladiště. V navrhovaném rozsahu je skrytá kapacita terminálu minimálně 6 až 9 párů vlaků za den – tedy dvojnásobnou až trojnásobnou kapacitu než je uvedena v záměru.

 

Diskuzní fórum

Pro aktivní účast v diskuzích je potřeba se nejdříve přihlásit do systému.

Zatím tu není žádný diskuzní příspěvek.

Pro aktivní účast v diskuzích je potřeba se nejdříve přihlásit do systému.

© Kyjský občanský klub, Kontakt: kyjeok (zavináč) seznam (tečka) cé zet
© Design, redakční systém: Webdesignum 2008 - 2011